DE CIRKEL IS ROND M.J. Kroon
DE CIRKEL IS ROND M.J. KroonOp 7 augustus, 34 jaar geleden, rende een 19 jarige HAVO leerling, onwennig en stuntelig, appelig kijkend met zweet in de bilnaad, drie volle plunjebalen op zijn nek, een aantal kartonnen dozen, kledinghoes met Barathea en witte pet tussen zijn kinderhandjes geklemd, achter een 'kudde kale schedels' aan die net als hij de allergrootste moeite hadden om het moordend tempo van de 'vriendelijk' schreeuwende baksmeester bij te benen.
Deze 'interactieve' en fysiek prikkelende rondleiding over de Van Ghent Kazerne in Rotterdam was mijn eerste contact met de realiteit van de zware EVO, de initiële vorming tot marinier. Dit tastbare startschot voor de marathon van mijn levensdoel zal ik nooit meer vergeten.
Mijn jongensdroom om als militair mijn land te mogen dienen was na 16 weken van bloed, zweet en tranen eindelijk uitgekomen waardoor ik datzelfde jaar nog vol trots en gekleed in dit Barathea trouw zwoer aan Koningin en Vaderland.
Het was 1 dec 1989. Ik was Marinier.
Tot op de dag van vandaag ben ik het Korps Mariniers dankbaar voor de spartaanse vorming en de onvergetelijke levenslessen van toen.
De unieke combinatie van eerder genoemde vorming, levenslessen en onvoorwaardelijke kameraadschap hebben voor mij onomstotelijk aan de basis gestaan van alle daarna behaalde militaire successen en vormden tevens de bron voor de benodigde weerbaarheid en veerkracht gedurende meerdere moeilijke periodes in mijn privéleven.
Mijn Barathea is me zeer dierbaar, maar met deze schenking wil ik graag mijn respect en dankbaarheid tonen voor alles wat het Korps Mariniers mij heeft geleerd en gegeven.
Het Barathea van 7 aug 1989 is weer 'thuis' in Rotterdam. Die cirkel is rond.
Ik hoop dat het verhaal achter mijn uniform een symbool en motivator mag zijn voor de volgende generaties mariniers ...net zoals de verhalen van mijn voorgangers toentertijd ook bij mij het heilige vuur deed ontsteken om het Vaderland te dienen.
QUA PATET ORBIS
Marinier 1 alg KV. Kroon M.J. 064017. Lichting 89-4, klas Bravo
Mik, Erwin, Rien, Aad, Theo, bedankt dat jullie vandaag, net als 34 jaar geleden aanwezig konden zijn. Jullie aanwezigheid vandaag toont nogmaals aan dat de kernwaarde VERBONDENHEID niet alleen maar op papier bestaat.
Funcksterrshoots PhotoGraphy. dank voor de mooie foto's
#korpsmariniers #korpscommandotroepen #koninklijkelandmacht #koninklijkemarine #mariniersmuseum #marcokroon
http://www.marcokroon.nl