Switch to full style
Plaats een reactie

FRISC - Helikopterlading

Do 18 Jun 2015, 23:45

Om het underslung meenemen van FRISC mogelijk te maken is een kleine paarse delegatie afgereisd naar de United Kingdom om daar met de experts te spreken. Dit bezoek was de kick off van een lang traject om een Nederlands vaartuig onder een Nederlandse transporthelikopter te kunnen hangen.

In de driehoek CZSK, DMO en Bureau Helikopterladingen is de afgelopen maanden intensief gewerkt om vandaag een dynamische test en certificering plaats te laten vinden. Na veel berekeningen en statische testen onder hijskraan werd er een concept rigging scheme gemaakt. Na goedkeuring vond vandaag de eerste live test plaats. Hierin werden zaken getest zoals de maximale snelheid waarmee er gevlogen kan worden, de hoek waaronder de FRISC hangt, de maximale snelheid van het dalen en onverwachte situaties. Hieruit volgt dan een ‘underslung load clearence’ een formulier dat informatie geeft aan de piloten wat er wel en niet gedaan kan worden met een Chinook als er een FRISC onder hangt. De nulmeting is voor het CZSK het startsein voor operationeel gebruik.

Voor het Korps Mariniers is deze manier van vervoer van een FRISC in meerdere opzichten essentieel. Het concept of operations is bruikbaar in het seabasing concept, riverine operations en het inzetten van kleine specialistische eenheden. Met de komst van de Zr. Ms. Karel Doorman is het mogelijk om middels Chinook mariniers op een kust te laten, de FRISC biedt daarbij een extra inzetmogelijkheid. In rivieroperaties is het verplaatsen met transporthelikopters en vaartuigen sneller wanneer de rivier meandert. Daarnaast is het soms niet mogelijk door weersomstandigheden een bepaald gebied te doorkruisen met een boot, transport via de lucht biedt dan uitkomst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats een reactie