Switch to full style
Verhalen en anekdotes die gerelateerd zijn aan de mariniers.
Plaats een reactie

Mijn diensttijd bij het Korps Mariniers

Wo 06 Jun 2018, 07:38

Om dit verhaal een beetje op te smukken heb ik enkele oude formulieren die door de dienst werden gebruikt er tussendoor geplaatst, misschien zijn ze voor de oud-mariniers nog herkenbaar.
Mijn (inmiddels overleden) oudste broer Bal werd voor de militaire dienstplicht afgekeurd. Mijn daarop volgende broer Piet heeft bij de landmacht gediend. Aangezien er per gezin er minimaal twee zonen de dienstplicht moesten vervullen, was het voor mij duidelijk dat er geen ontkomen aan was. Doordat ik altijd aan sport had gedaan en mezelf bijvoorbeeld geen tank voor de dertiende keer wilde overschilderen of in mijn ogen andere zinloze werkzaamheden wilde verrichten koos ik bij de eerste keuring meteen voor de Mariniers. Mijn baantje als jongste bediende bij de Raifeissenbank in Heiloo beviel me niet zo dus had ik meteen maar vervroegd dienst aangevraagd en gekregen. Mijn tweedaagse marinierskeuring in Hollandse Rading was een welkome afleiding, ik werd goedgekeurd en de indelingsofficier vroeg of ik officier wilde worden. Ervan uitgaande dat mijn vooropleiding onvoldoende was, heb ik daar negatief op gereageerd (foutje?).

Afbeelding

verder op http://home.planet.nl/~lute0002/qpo/qpo.html

Re: Mijn diensttijd bij het Korps Mariniers

Za 09 Jun 2018, 15:52

Met alle respect voor alle mariniers en commando’s ,Ik heb het altijd niks gevonden die zeemiliciens, ik heb er niks tegen maar vond het altijd vreemd, dienstplichtig marinier, zelfde bij het KCT, dienstplichtig commando ? Ik heb het nooit gesnapt!
Gr. Jip :mrgreen:

Za 09 Jun 2018, 16:54

Gewoon alle dienstplichtigen bij het Regiment van Heutz. :mrgreen: Greetz. Snuf.

Zo 10 Jun 2018, 06:52

Jip, ik weet niet in welke branche jij zit maar het afschaffen van de dienstplicht is een gemis zo wel in de burgermaatschappij Als bij de actief dienende. Denk aan de ondersteundende taken, taken die de reservisten nu doen, invullen van open regel nummers.
IK Ben nog steeds van mening dat een dienstplichtig mariniers of commando iets meet discipline en doorzetingsvermogen heeft een dat kunnen we goed gebruiken in de burgermaatschappij.

Zo 10 Jun 2018, 07:06

Afbeelding
Zicht op een militaire begraafplaats in Zuid-korea, waar NDVN-gesneuvelden tijdens de Koreaanse oorlog (1950-1953) begraven liggen. Foto collectie: mevrouw A.W. Rups)
https://nimh-beeldbank.defensie.nl

Hoeveel dienstplichtigen zullen er onder deze kruisen liggen ? :sad:

Afbeelding
Nederlandsekrijgsmacht.nl

of hier ?

Zo 10 Jun 2018, 08:16

Andre Groot schreef:Jip, ik weet niet in welke branche jij zit maar het afschaffen van de dienstplicht is een gemis zo wel in de burgermaatschappij Als bij de actief dienende. Denk aan de ondersteundende taken, taken die de reservisten nu doen, invullen van open regel nummers.
IK Ben nog steeds van mening dat een dienstplichtig mariniers of commando iets meet discipline en doorzetingsvermogen heeft een dat kunnen we goed gebruiken in de burgermaatschappij.

Klopt Andre , ik ben ook niet tegen de dienstplicht ... naar mijn mening kan die dienstplicht ook prima vervuld worden bij de reguliere krijsgmachtonderdelen,. Ik beschouw het KMARNS , KCT en LMB als speciale eenheden die je optimaal dient te profesionaliseren, behoudens het feit dat je mannen op gaat leiden waarvan je weet dat ze na een ultra korte periode weer zullen vertrekken vindt ik dat je deze eenheden niet moet lastig vallen met opvoedkundige taken t.b.v de burgermaatschappij.
gr. Jip :mrgreen:
Plaats een reactie