Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Di 11 Dec 2018, 18:44

Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Fred Harms Nieuw Guinea: 6. 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1119 times
Been thanked: 2101 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Fred Harms Nieuw Guinea: 6.
Nieuw Guinea: 6.

Een ander verhaal dat ik leerde was de navigatie in de Jungle!
Ik was wel een jonge marinier maar het pasar Maleis leerde ik gaandeweg een beetje van Joku Hofni (bij uitzondering noem ik zijn naam), de PVK soldaat.
Ik trok vaak met hem op want wij vormden vaak een team waarbij hij onze “spriet vooruit” (verkenner) was opdat wij niet in hinderlaag zouden lopen....
Nu was het geval dat wij beschikten over oude Japanse kaarten van het terrein waar wij doorheen moesten.
Die stamden nog af van de 2e W.O.!
In iedergeval waren deze kaarten lang meer niet betrouwbaar.
Dus waren we voor een groot deel afhankelijk van de Papoea’s die we toegewezen kregen.
En die spraken Maleis!
Van kaartlezen snapten ze niets!
Wij, in ons beste Pasar Maleis.....
(Vergeef me als ik verkeerde woorden gebruik)
“Soebat,......Itu berapa jalan KM?” (Vriend,....hoeveel KM lopen?)
Hadden we het probleem dat zij geen begrip van KM’s hadden en daarom kregen wij als antwoord:
“Satu hari jalan, tuan” (1 dag lopen, meneer)
Of:
“Sepulu jam jalan.....”
(Tien uur lopen....)
Voor onze leiders was dat wennen maar wij allemaal konden een beetje Maleis en zo vonden we samen wel uit wat we moesten doen......
Zij hadden alleen begrip van uren en dagen lopen!
Itu berapa jam jalan? (Hoeveel uur lopen?)
Ik vertel iets meer over die PVK soldaat (Papoea Vrijwilligers Korps) met wie ik vaak optrok.
Er was een hechte band tussen hem en mij.
Van hem leerde ik spelenderwijs het pasar Maleis.
Ik heb eens verteld over die ragfijn lianen die je aardig kon verwonden.
Nou, ze waren overdag al moeilijk op te merken maar jullie snappen wel dat juist ‘s nachts niemand zich kon verplaatsen vanwege die messcherpe lianen!
Bovendien, als je hand voor je uitstrekte in het donker, kon je eigen hand niet meer zien......zo donker was het!
Nee, niemand zou het in z’n hoofd halen om zich ‘s nachts te verplaatsen!
In onze ogen was het ‘s nachts dan ook veilig!
Maar Joku wachtte net zolang totdat ik sliep, daarna ging hij slapen!
Hij hield mij altijd scherp in de gaten!
Toen het “staakt het vuren” was en wij naar huis gingen heb ik hem mijn Seiko horloge (zelf opwindend) gegeven.
Met zo’n patrouille was het elke dag weer een feest......elke dag een huisje bouwen op een andere plek.
We werden steeds beter in het construeren van zo’n ding.
Het verbinden van de palen/boompjes gebeurde met dunne lianen, net zo soepel als touw.
Wij hadden vaak Papoea’s bij ons en die waren echt meesters in het bouwen van zo’n Pondok.
Ze waren ook sneller!
Als ik mij goed herinner,.....bouwden die Papoea’s gedurende zo’n uitje voor 1 pak sjag elke dag zo’n pondok voor ons.
Mariniers hadden dan ook veel sjag bij zich.
Per AG ploeg hadden we zo’n “Pondok” nodig en die werden dan in een kring gebouwd zodat we onze automatische wapens naar alle richtingen konden laten vuren.......
Over automatische wapens gesproken.......ik was bewapend met een Kalashnikov (Buitgemaakt met de munitie!) en mijn eigen pistool!
Van oorsprong was mijn bewapening een pistool en een karabijn en mijn karabijn heb ik “ingeruild” voor een kalashniko
Op ons plekje aangekomen hadden de meeste mariniers al een Papoea gevraagd of ze een Pondok (balee balee) voor hun wilde bouwen.
Nou......dat ging dan ongeveer zo......!
“Sobat......Kamu musti bikin satu Pondok buat saja,.......buat satu pak rokok.....O.K?
Zien jullie dat de taal spreken van de lokale bevolking heel belangrijk is?
Welnu, de vertaling!
“Vriend/kameraad.....jij moet 1 Pondok voor mij maken,......voor 1 pakje sjag.....O.K?”
Onmiddellijk ging zo’n Sobat aan het werk en binnen no time stond er een Pondok met schors op de ligplaats en palmtakken tegen de regen......
Nou hadden wij een sergeant die erg trots op zijn mariniers was!
“Mijn mariniers maken zelf een Pondok!”
Op een dag was het bijna donker en wij vroegen dus aan die Papoea’s om een Pondok voor ons te bouwen......
Weldra was het stil.......mariniers moe......sliepen gauw op de boomschors van hun ligplaats.
BEHALVE........bij die sergeant!
Wij lagen al op een oor maar bij die sergeant was het nog steeds lawaai....
Na verloop van tijd verstomde dat en was het........stilte.
Een half uur later......
Plotseling gerommel en gekraak van hout.....mariniers wakker.......pik donker.....we zagen niets..... hoorden alleen!l
De Pondok van die sergeant had het begeven!
We hebben stiekem gelachen.......

Marinier Fred.

Di 09 Okt 2018, 17:24
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ]