Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Za 15 Dec 2018, 03:27

Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Nieuw Guinea en naar huis: 7. 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1123 times
Been thanked: 2104 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Nieuw Guinea en naar huis: 7.
Nieuw Guinea en naar huis: 7.

Inmiddels was het “staakt het vuren” en de situatie was ineens heel anders.
Wij moesten van onze explosieven af en dat werd tot ontploffing gebracht in zee....de munitie werd zoveel mogelijk verschoten!
Wapens, kazerne, voertuigen, vliegtuigen (Dakota’s) werden overgedragen aan de Indonesiërs.
Ik herinner me nog ene luitenant Heru van de Indonesische para’s, die wij in de afgelopen tijd probeerden te pakken,.......kwam uit de bush en was ineens Kazerne commandant (Lt. kol.) geworden.
Zo gebeurde er dingen die ineens anders waren.......
Wij gingen naar huis.......
Dat was maar goed ook!
Er was op het eiland Seram, ten zuiden van Kaimana, was een invasie macht samen getrokken van zo’n 350.000 Indonesische Soldaten!
Gereed om ons aan te vallen!
Wij waren door het oog van een naald ontsnapt aan de dood!
Het was afgelopen.......
Voor het merendeel vlogen de mariniers terug naar Holland, een deel, waaronder ik, gingen varend terug.

Ik werd overgeplaatst naar een klein marinebootje........
Hr.Ms.Snellius.
Een opnemingsvaartuig (het in kaart brengen van de zeebodem).
Daar was ik weer terug bij die goeie ouwe Navy.......!
Ik werd hofmeester O.Off’n.
Al die tijd nagenoeg op rijst geleefd te hebben viel Fredje met z’n neus in de boter!
Eten genoeg!
Alleen al het vlees!
En dan het comfort!
Ik deed dienst als hofmeester en zo gingen we van Nieuw Guinea via Maleisië, India, Sues kanaal, Italië, Gibraltar, Frankrijk weer terug naar Den Helder.....
Het was oktober toen we Den Helder binnenliepen.
Twee maanden gevaren!
Koud!
Wij mariniers hadden alleen onze tropen kleding (kaki) en naar ik meen in Catania (Italië) kregen wij dikke militaire jassen aan boord om ons tegen de kou te beschermen.
Zo waren wij ook gekleed, kaki’s onder de dikke jas, toen de Snellius Den Helder binnenliep......
Ik werd door mijn ouders opgehaald en voelde mij weer thuis in een normale wereld.
Ik was even thuis en na verloop van tijd moest ik mij melden op de vliegbasis Valkenburg bij Katwijk aan Zee, dicht bij Scheveningen.
Ik kwam weer bij die goeie ouwe marine terecht.
Daar in die tijd kwam ik tot rust en deed mijn diensten op het marine vliegkamp en een communicatie centrum in Den Haag.
Later kreeg ik het idee dat Valkenburg een verzamelplaats was van mariniers uit Nieuw Guinea.
Er zaten mariniers die een andere discipline hadden in vergelijking met de andere mariniers in Nederland....... de meesten zouden de dienst uitgaan!
Meer zeg ik niet!
Hoe dan ook, voorlopig was ik niet van plan om de dienst te verlaten en dit was ook de periode dat mijn vrouw leerde kennen......
Maar lang duurde die periode op Valkenburg niet!
Ik werd overgeplaatst naar Hr.Ms.de Ruyter.
Een artillerieschip met vier torens van 15 cm kanonnen en bofors van 20 mm mitrailleurs midscheeps.
Het was een groot indrukwekkend schip met zo’n 800 man aan boord!
Uiteraard waren die schietcomponenten bemand door mariniers!
Ik werd “linker inklapper”
Als het alarm was waren we op onze posten!
Intern hadden we andere taken......veel kan ik me niet meer herinneren van die Ruyter periode, wel veel landen gezien, en na een goed jaar werd ik weer overgeplaatst naar de mariniers in Doorn, daar kwam ik in de TD.
De TD was een eenheid van ervaren mariniers die altijd ergens in het veld als tegenstand bezig waren voor de diverse opleidingen en werd het Trainings Detachement genoemd.
Een goede ervaring maar ook dat was van korte duur....
Ik werd met 5 mariniers bij de commanderend officier van de MP geroepen.
“Jullie gaan naar de MP!”
“Dat willen wij niet!”
“Jammer, maar het is al beslist!”
Ik kwam dus bij de MP.
Rotterdam, de v.Gentkazerne!
Daar moest ik mij verdiepen in het wetboek van strafrecht, het civielrecht en het militairerecht.
Wij kregen ook judo en jiu jutshi (als ik het goed schrijf).
En kregen les van een sportinstructeur die ons enthousiast naar de bruine band judo hielp!
Met al die “droge wetskennis” waren die verdedigingssporten een welkome afwisseling.
Later heb ik begrepen dat deze MP opleiding gelijk stond met de taak van de MP in de west om als: “Onbezoldigd Veldwachter” te kunnen optreden......
Maar eerst kwam ik bij de MP Amsterdam.
Van die periode weet ik niet meer zoveel maar vandaar ging ik met m’n gezinnetje naar Curacao!
Dat was 3 jaar op het detachement MP Willemstad, Curacao.
Daar was ik belast met het verbaliseren van verkeersdelicten waar marinepersoneel bij betrokken was..... en andere MP zaken zoals de beveiliging van de Gouverneur der Antillen en politie taken binnen de KM.
Een enerverende taak, vooral mijn verkeersactiviteiten.
In die periode was het de opstaningsleider Papa Kodet die een hele volksopstand veroorzaakte.......
Plundering.
Vernieling.
Brand.
De mariniers kwamen in actie.
Een deel van Willemstad in de vernieling aan de kant van Otrabanda.....
Mariniers all over de place.....!
Langzaam keerde de rust weer en al gauw had het Korps de touwtjes weer in handen!

Marinier Fred.

Ma 15 Okt 2018, 15:34
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post: Snuf
  Rating: 14.29%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ]