Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Za 15 Dec 2018, 03:41

Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Fred bij de whiskey Company 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1123 times
Been thanked: 2104 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Fred bij de whiskey Company
Fred bij de whiskey Company, (W-coy) als onderdeel van 45 CDO RM....

Ondertussen zijn er jaren verlopen......en ik begin met een ander hoofdstuk.
Jaren van belevenissen zijn voorbij gegaan, maar nu spreek ik over een nieuwe periode bij het Korps.
Het oude Korps was een nieuwe fase in geslagen, totaal nieuw!
Het Indische en het Nieuw Guinea verhaal waren we kwijt, nu hadden we alleen nog de Antillen met wat avontuur.......maar hoe lang nog?
Het Korps moest overleven, dus nieuwe mogelijkheden zoeken......
Ik had net de sergeanten opleiding gedaan, de KSS in de v. Gentkazerne te Rotterdam.
Op het einde van de opleiding kwam de leiding de klas binnen en dat ging zo.....
“Luister uit”.............een tijdje stil......
“We hebben 4 vrijwilligers nodig........Voor een speciaal te vormen eenheid........4 Sergeanten”.........een tijdje stil.......
“Wij hebben al 4 namen,.....maar.....jullie mogen nog even onder elkaar uitmaken wie die 4 vrijwilligers zijn”
“Als jullie die 4 vrijwilligers niet opgeven zullen wij de namen bekend maken die wij in petto hebben!”
Nou, alleen het idee al....... een nieuw te vormen eenheid?
‘S avonds aan de tap, in de gouden Bal, werd er druk gediscussieerd wie er zouden gaan!
Nou ja,......gediscussieerd.......na een paar biertjes was al het gauw bekend!
Maar goed dat onze vrouwen daar niet bij waren!
De 4 sergeanten, waaronder ik, gaven zich op!

Schotland.
Inmiddels waren wij in Schotland aangekomen.
Wij werden in het tentje van de commandant ontboden en onder het genot van een canteencup met whisky werden wij bij de w-coy (Whiskey Company) ingelijfd.
Wij waren het vierde manoeuvre element in het Engelse Battaljon Mariniers.
Whiskey, Xray, Yankee, Zulu Company en HQ-Company.
45 CdoRM.
Iets meer dan 500 marns gelegerd in Condorcamp bij Arbroath.
Er brak een heftige tijd aan!
Het avontuur dat we tegemoet gingen speelde zich af in de extreme koude berg gebieden!
Te beginnen in de hoogvlakten van Schotland, daarna Noorwegen in de winter.
De temperatuurverschillen daar waren verschillend.......hoog en laag binnen enkele minuten in Schotland.
In Noorwegen was het een sneeuw toestand, ski
Het was een kwestie van lagen kleding, al naar gelang de temperatuur, om je te beschermen tegen de weersomstandigheden.
De bepakking was nieuw voor ons......een zware Bergan (rugzak)
Het gewicht van al die spullen in de bergan was duidelijk zwaarder dan wij in het verleden gewend waren!
En daarmee moesten we met klimmen en klauteren een weg banen onder de grillige omstandigheden van de natuur.......en dat was vaak erg nattig!
We moesten telkens nieuwe droge kleding meenemen........we zeulden wat mee.......en dan heb ik het niet eens over onze wapens en munitie!
Ik leerde in die periode ook dat ik met een plastic vuilniszak de inhoud van mijn bergan droog kon houden!
In die beginperiode liepen wij tegen onze eerste “hobbel” aan!
Voorzover ik mij kan herinneren was dat op het eiland Skye.......een eiland tussen Schotland en Ierland in.....
We hadden geen ervaring in dat berggebied.
De bergen waren niet hoog maar ontzettend stijl!
Toen we de eerste berg hadden beklommen, gebeurde er iets wat wij nog niet eerder hadden meegemaakt!
Er was een marinier tegen dek gegaan!
Hij was bewusteloos!
Wij vonden het even fijn (!) dat we even konden uitblazen want de klim naar boven was behoorlijk pittig geweest.
Het duurde even voor hij bij kwam.....
Vervolgens ontstond er een worsteling!
Die marinier werd wild!
Een stuk of 4 mariniers probeerden hem tegen dek te houden.
Zieken verpleger erbij!
Engelse Mountainlaeder erbij!
Ongelooflijk, hoe sterk dat mannetjes was!
Schreeuwend kwam hij weer bij en gaf minister de Quay........(!).......de schuld van alles!
Eindelijk kwam hij tot rust.
Er werd een slaapzak uitgerold en de patiënt in kwestie werd uitgekleed en een andere marinier werd verzocht zich uit te kleden en allebei werden ze naakt in die slaapzak gefrommeld!
De compagnie ging niet verder maar bleef op zijn plek!
Ondertussen overlegde de mountainleader met onze leiders wat er ging gebeuren.
De w-coy werd uit het veld gehaald!
Onze Cdt was niet blij met de beslissing.
Wij beseften ook niet waarom er gestopt werd.....
Wij werden vervolgens teruggevlogen met helicopters naar het basiskamp......
Het weer was grillig en de compagnie was terug in het basiskamp, daar was alles nat......grond was half bevroren!
Overal was water en met behulp van vlonders (pallets) konden wij ons nog een beetje verplaatsen.
De natte spullen werden gedroogd in een droogtent.
Later begrepen wij waarom we uit de bergen werden gehaald.

Exposure......
Onderkoeling!
Die marinier die onderuit ging had exposure!
En als 1 marinier dat had liepen er vermoedelijk 10 anderen dicht tegenaan!
Daarom werd de hele compagnie uit de bergen gehaald!
Exposure wil zeggen dat je lichaamstemperatuur is gezakt onder de 37 graden en voordat het de 27 graden bereikt moet de temperatuur weer omhoog!
Bereikt het lichaam de 27 graden kan de temperatuur moeilijk opgewekt worden en mogelijk de dood tot gevolg hebben.

Wij hadden in die eerste periode veelal nog de tropenkleding, dus ook onze veldschoenen!
Die veldschoenen waren poreus en lieten dus water door en uit.
In dat gebied met z’n temperatuurverschillen en z’n nattigheid was dat geen pretje!
Het was een hele kunst om droge sokken te houden.
Later kregen we bergschoenen: “Dolomites”, Italiaanse bergschoenen met stalen binnenzool.
Die schoenen waren waterdicht en de stalen binnenzool was tegen het buigen van de zool tijdens het rotsklimmen!
Natuurlijk waren er tal van uitrustingstukken die we zelf voor eigen kosten gingen aanschaffen.....(bij “Bergsport Slee” in Utrecht.)
Zoals b.v. Haley Hensen ondergoed, houdt de warmte op je lichaam, speciale handschoenen die van binnen niet nat werden.
Verder hadden we de beschikking over beschermende kleding van de Britten.
B.v. Winddichte parka’s en broeken.....
Onze activiteiten waren enorm verbreed en we hebben twee Helicopter Assault Schepen meegemaakt zoals:.......HMS Bulwark en HMS Hermes.
Ja, wij voelden ons echt MARINIER!
Met logistieke schepen als HMS Sir Tristram, HMS Sir Galahad, Sir Geraint en Sir Lancelot met Chinese bemanning werden we vaak verplaatst.
Ook met onze eigen Hr.Ms. Poolster!
En ook de F- 27 friendship vliegtuigen, 6 stuks, brachten eens de hele W-coy naar Schotland!
(tussen haakjes,.......toen we op onze basis op het eiland Skye terug waren......zagen we een Gazette heli opstijgen die met een grote boog omhoog ging.......)
Wat er gebeurde weet ik niet meer precies.......maar wel dat er een deur uit die heli los kwam en naar beneden viel in het drassige gedeelte!
De heli lande bij die deur, plaatste de deur weer en vloog verder!
Het klinkt ongeloofwaardig........maar het is gebeurd!)

Gezien het bovenstaande en hetgeen wat we vroeger deden is dit natuurlijk geheel nieuw voor ons.
We waren een nieuwe fase ingeslagen.
Van tropendienst naar extreem koude gebieden!
Na de w-coy ging ik over naar een ander Brits bataljon en werd ik troop sergeant bij 42 CdoRM, L-coy, 5 Troop.

Tegenwoordig hebben we een moderne gevechts eenheid dankzij onze Engelse vrienden!
Wij hebben de bouwstenen gelegd voor het huidige Korps.

Marinier Fred.

Ma 22 Okt 2018, 07:15
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post (total 4): wil ijpelaarSajaAndré JansSnuf
  Rating: 57.14%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ]