Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Za 15 Dec 2018, 03:58

Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Whiskey Company: deel 2 

Het spijt ons,

U heeft geen toegang tot de andere reactie.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 1123 times
Been thanked: 2104 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Whiskey Company: deel 2
Whiskey Company: 2

Zoals ik al zei, waren wij aan boord van Helicopter Carriers, zoals de HMS. Hermes, HMS. Bulwork.....
Daar kwamen schepen bij.....zoals HMS. Illustrious, HMS. Ark Royal en de logistieke schepen: Sir Geraint, Sir Tristram, Sir Galehead en Sir Lancelot.
Het was een belevenis met al dat materiaal!
Vanaf deze “Helicopter Assault en logistieke Schepen” werden wij in Schotland en Noorwegen aan land gegooid.
Het was altijd een spektakel want wij werden altijd opgehaald door heli’s, Wessex of Sea Kings, als het de helicopterschepen betrof of een kort verblijf aan boord van de logistieke schepen om vervolgens afgezet te worden in ons actiegebied.
Wij voelden ons echte mariniers!
Ga maar na, ongeveer 500 man.......die verspreid werden in Noord Noorwegen.
Ik herinner mij dat er jaarlijks zo’n 80 duizend militairen in Noorwegen actief waren.
Zelfs Belgen!
Het klinkt misschien komisch maar ik heb tijden met de Belgische Paracommando’s gewerkt en ik heb ze ervaren als zeer vakkundige militairen!
Soms gebeurde er ook wel iets waardoor er een ongeval plaats vond aan boord van zo’n helicopterschip.
Zo’n schip was een grote fabriek, gebeurde er wat, was het probleem ook gauw opgelost!
Zo maakte ik een ongeval mee met een Wessex helicopter.
Ik maakte op de Hermes deel uit van een landingsgolf van 10 helicopters die een voor een opstegen met hun ladingen mariniers.
Op volgorde van 1 naar 10 met draaiende wieken.....namen de mariniers plaats in hun heli....
Zo vlogen de helicopters een voor een weg naar hun actiegebied.
Het gebeurde met no. 9 en 10 op het achterdek.
Op de een of andere reden kwam no. 10 met zijn hoofdrotor in aanraking met de staartrotor van no. 9.
No. 9 viel onmiddellijk met een hoop vonken tegenl dek maar no. 10 was al een beetje schuin boven zee en viel vervolgens in zee.
Vliegensvlug ging de film af!
De drill die wij regelmatig ondergingen bij het te water raken in koud water kwam goed uit de verf!
De heli in zee, volgeladen met mariniers, kantelde met de opening naar boven doordat de luchtballon aan de kant van de opening met lucht volliep.
Paniek?
Helemaal niet!
Alles gebeurde volgens een veel beoefende drill!
Hier in de drijvende Wessex wees de loadmaster de mariniers een voor een aan die het water in moesten.
Uitrusting bleef in het wrak, in de heli dus!
Degenen die het langst in het water lagen hadden hun armen omhoog ten teken voor de Resque heli, dat zij als eerste uit het water moesten!
Het water is erg koud in die streken!
Na 10 minuten in dat koude water zat je in de problemen!
Ondertussen werd het wrak door een ander Resquehelicopter uit het water getild en terug op dek gezet.
Vervolgens werden de uitrustingstukken uit het wrak gehaald en naar een mariniersverblijf gebracht.
Ondertussen werden de mariniers in de ziekenboeg gecontroleerd of ze letsel hadden en vervolgens werden ze naar het verblijf gebracht waar hun eigen bepakking lag die uit het wrak waren gehaald.....en trokken vervolgens droge spullen aan.
Met een volgende helicopter werden ze alsnog naar hun actiegebied gevlogen!

Het was een grote fabriek!
Verder geen bijzonderheden!

Marinier Fred.

Za 27 Okt 2018, 17:03
Meld dit bericht

These users thanked the author Fusil Automatique Lourd for the post (total 2): wil ijpelaarSnuf
  Rating: 28.57%
Profiel Privébericht versturen E-mail
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 2 berichten ]