Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Zo 20 Okt 2019, 13:35

Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Gijzeling bracht generaal der mariniers bij de politiek 

Het spijt ons,

De overige 10 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 727 times
Been thanked: 1975 times
National Flag: Netherlands
Reageer met citaat
Bericht Gijzeling bracht generaal der mariniers bij de politiek
Afbeelding

DEN HAAG - De Molukse gijzelingsacties. “Dat was mijn eerste ervaring hoe je als militair om moest gaan met politici. Ik heb er veel aan gehad voor mijn latere functioneren op het snijvlak van de krijgsmacht en de politiek”, zegt hij.

Generaal Henk van den Breemen was 34 jaar toen hij in 1975 als stafofficier belast werd met de leiding van anti-terreuroperaties. Hij viel al snel in een serie gijzelingen door Molukse vrijheidsstrijders. Als militair moest hij gespannen kabinetsleden, vooral premier Den Uyl en minister Van Agt van justitie, dag en nacht bijstaan bij pijnlijke beslissingen: bewapend ingrijpen of niet.

Het werd achteraf gezien het belangrijkste keerpunt in Van den Breemens carrière. De jaren daarvoor ploegde hij als marinier door de sneeuw bij oefeningen in Noord-Noorwegen of hing hij als parachutist in de lucht. Na de gijzelingen tussen 1975 en 1978 trad hij definitief toe tot de club militairen die in politiek Den Haag het klappen van de zweep kent.

Bij hoogtepunten in de Nederlandse defensiepolitiek zat Van den Breemen steeds aan de onderhandelingstafels. In de jaren '80 bij de voorbereiding voor de plaatsing van kruisraketten, na de val van de Berlijnse Muur schreef hij in de jaren '90 mee aan de diep ingrijpende plannen voor een nieuwe, kleinere en flexibelere krijgsmacht. Daarna maakte hij als chef defensiestaf de operaties in Bosnië mee, inclusief de val van Srebrenica.

Oud-minister van defensie Relus ter Beek omschreef in zijn afscheidsboek 'Manoeuvreren' top-militairen als Van den Breemen als pure lobbyisten, die maar moeilijk loskomen van de landmacht, marine of luchtmacht waar ze uit voortkomen. Ter Beek: “Bij defensie zijn alle belangrijke adviseurs van de minister ook belangenbehartigers. Als ze advies uitbrengen, doen ze dat over zichzelf.”

Van den Breemen: “Zo'n typering vind ik te mager. Natuurlijk hebben dat soort hoge militairen een grote betrokkenheid bij het krijgsmachtdeel waar ze vandaan komen. Maar dat is tegelijk de grote kracht van defensie. Het is één familie, er is een groot groepsbesef. Als de politicus, de minister, er in slaagt die mensen voor zich te winnen dan heeft hij wél de garantie dat plannen goed worden uitgevoerd.”

Helder uitleggen waar de militaire voetangels en klemmen liggen, of het nu om bezuinigingen ging of vredesoperaties in Bosnië, dat zag Van den Breemen als zijn belangrijkste taak. “Als topmilitair is het belangrijk dat je je inleeft in de problemen van de politiek.”

Terug naar zijn eerste ervaring op dat snijvlak. “Ik besloot bij de gijzelingen gewoon te zeggen wat ik vond. En op vragen waar ik geen antwoord op wist, heb ik nooit antwoord gegeven. De standaardvraag was of ik kon inschatten hoeveel mensen het leven zouden laten bij zo'n bevrijdingsoperatie. Maar ik was ook geen helderziende. Als je besluit in te grijpen gaat het uiteindelijk om een soort gevoel. Of je er vertrouwen in hebt. Je moet zeker zijn dat alles is gedaan om het zo goed mogelijk af te laten laten lopen. In de praktijk was dat bidden om een goede afloop.”

Het besluit om in 1977 met laag vliegende, bulderende jachtvliegtuigen de Molukse kapers in de trein bij de Punt af te leiden vlak voor de mariniers daar binnen vielen, werd door Van den Breemen voorbereid. Bij vliegveld Gilze Rijen ging hij bij wijze van proef in een treinwagon zitten en liet het vliegtuiglawaai op zich inwerken. “Het werkte inderdaad.” Premier Den Uyl was aanvankelijk niet voor die aanpak. Hij vreesde dat zo'n schijnaanval uit de lucht 'te militair' was en onnodig veel machtsvertoon zou opleveren. Toen Van den Breemen gekscherend voorstelde de jachtbommenwerpers dan maar wit te maken en er 'politie' op te schilderen werd dat in het crisisteam nog even serieus genomen ook. De generaal nu: “Van die schilderbeurt kon gelukkig worden afgezien.”

Of het verhaal waar is dat het Van Agt was en niet Den Uyl die de knoop doorhakte en tot krachtdadig ingrijpen besloot, laat hij in het midden. “Laat ik zeggen dat Den Uyl en Van Agt verschillend van karakter waren.” Uiteindelijk lieten twee passagiers en zes Molukse kapers het leven bij de bevrijding van de trein.

De noodzaak van glasheldere afspraken tussen politiek en krijgsmacht ontmoette Van den Breemen later weer tijdens de operaties in Bosnië. “Nederland, maar ook de hele internationale gemeenschap heeft geleerd van de val van Srebrenica. Als er nu in Kosovo wordt ingegrepen, moet dat gebeuren met een duidelijk internationaal politiek mandaat. Eén lijn trekken waar alle betrokken landen achter blijven staan. Daarbij hoort één vent de baas te zijn. En dat is de Navo-commandant ter plekke. Nee, de Verenigde Naties zullen niets met de uitvoering te maken mogen hebben.” Minister Voorhoeve pleitte vorige week al voor gerichte bombardementen op Servische doelen. Van den Breemen is het met hem eens, al waarschuwt hij dat ingrijpen in Kosovo ook betekent dat er grondtroepen moeten worden ingezet in uiterst moeilijk terrein.

De scheidende generaal in politiek Den Haag ziet niets in nieuwe forse bezuinigingsplannen die opnieuw, in de formatie, de kop opsteken. “Na de ingrepen op defensie van de laatste jaren, die ik heb verdedigd, is de wereld er niet veiliger op geworden. In een tijd van globalisering kijken we steeds vaker ver over de grens. Als wij wereldwijd handel willen drijven en meepraten over mensenrechten in verre landen moeten we in staat blijven gevarieerde vredesoperaties uit te voeren, ook ver buiten Europa. Bovendien moeten we eerst maar eens afwachten welk nieuw strategisch concept de Navo volgend jaar voor zichzelf ontwerpt. Voor die tijd moeten wij hier niet opnieuw diepgaand snijden.”

Toekomstige vredesoperaties zullen volgens Van den Breemen een steeds forsere wapeninzet vergen van de ingrijpende landen. “Bij de huidige verspreiding van wapens zie je dat conflictpartijen alleen nog kunnen worden afgeschrikt met zwaar militair vertoon.” In defensie-jargon: “Partijen in een vredesoperatie dienen in staat te zijn in het hoogste deel van het geweldsspectrum te opereren.” Daarbij past geen afschaffing van de onderzeedienst, evenmin het laten samenvloeien van de luchtmobiele brigade met mariniers en commando's zoals de PvdA in bezuinigingsplannen wenst.

Dat soort debatten over bezuinigingen vallen in het niet bij de hoog oplopende discussie over kernwapens waarin Van den Breemen zichzelf terugvond toen hij tussen 1985 en 1987 de plaatsing van kruisraketten moest voorbereiden. Het werden moeilijke jaren, ook persoonlijk voor de gereformeerde marinier met een passie voor kerkorgels. “Dat was een slechte periode. Ik werd door een groot deel van de kerk met de nek aangekeken. We woonden toen in Leusden. De sfeer in de preken van sommige dominees was dat je als voorstander van de plaatsing zo'n beetje de grootste schurk op aarde was. Ik redeneerde: als je van dat soort wapens af wil, moet je uit kracht onderhandelen. Je ziet het resultaat. We zijn toen een hele tijd niet naar de kerk gegaan.”

Bron: TEUN LAGAS 10 juni 1998 trouw.nl

Ma 17 Jun 2019, 10:07
Meld dit bericht

These users thanked the author Rinus for the post (total 2): wil ijpelaarSnuf
  Rating: 28.57%
Profiel Privébericht versturen WWW
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 11 berichten ]