Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen Het is momenteel Wo 28 Okt 2020, 16:19

Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Wereldrecord Speedmarsen Verbroken (SOLO)! 

Het spijt ons,

De overige 2 reacties kunt u niet zien.

U moet een geregistreerd gebruiker zijn en/of aangemeld zijn om de rest te kunnen zien.

Registreren of Aanmelden
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Has thanked: 805 times
Been thanked: 2287 times
Reageer met citaat
Bericht Wereldrecord Speedmarsen Verbroken (SOLO)!
Afbeelding

Wereldrecord Speedmarsen Verbroken (SOLO)!

Djack Littel, oud-marinier, commando, mountain leader en special forces operator, VERBREEKT het wereld record speedmarsen (officieus), door het lopen van een volledige marathon met een rugzak van 18.1 kg (40 pound).

YEss!! Ik heb het gehaald! Het wereldrecord Speedmarsen verbroken!

Wat een blijdschap en ontlading toen ik op mijn horloge keek en ik 4 uur 14 minuten en 38 seconden op mijn horloge zag staan! Ik had inmiddels in mijn volle concentratie zelfs al iets meer gelopen dan de marathon afstand, maar helemaal prima! De tijd van 4 uur 16 minuten en 43 seconden van het wereld record speedmars verbroken! Hoe gaaf is dat!

World Record Marathon Speed March

Het wereldrecord speedmarsen staat momenteel nog op naam van 8 Royal Marine Commando’s die de afstand van een marathon liepen met ruim 18 kilo in hun rugzak, in een tijd van 4 uur, 16 minuten en 43 seconden. Een waanzinnige prestatie, die de boeken inging als World Record Marathon Speed March.

Vorig jaar ontstond het idee vanuit het Korps Mariniers om dit record te gaan verbreken, en een nieuwe tijd neer te gaan zetten!

Het idee was geboren

Vorig jaar hoorde ik voor het eerst over dit idee. Ik zat toevallig met de initiatiefnemer te lunchen op het Koninklijk Instituut voor de Marine, toen hij vertelde over dit idee. Wat een waanzinnig tof idee, dat precies aangeeft wat geharde militairen doen: speedmarsen over een lange afstand met zware bepakking! En dan met name die spijkerharde combinatie van die afstand van een marathon (42, 295 km), met die rugzak van 18.1 kg (40 pond) op je rug, dat maakt het uitdagend.

Daar moet je voor trainen, dat kun je niet zomaar even volbrengen. Ten eerste moet je een marathon lopen (Hallo! Dat is bijna 43 km!) en daarnaast met een zware rugzak van 40 pond!

En los van het feit om dit te volbrengen, laat staan dat je die marathon met je rugzak ook nog eens binnen 4 uur en 16 minuten en 43 seconden moet lopen (om het wereld record te verbreken), dat is helemaal bizar! Wauw!

Voorrondes in Rotterdam, op de Van Ghent Kazerne van het Korps Mariniers

Vorig jaar (2019) startte op de Van Ghent Kazerne in Rotterdam de voorrondes om de deelnemers te selecteren die in een gezamenlijk trainingstraject zouden opwerken en trainen om deze prestatie te gaan leveren.

Zelf zat ik destijds net in een power fase voor maximale spieropbouw, en stond mijn cardio en loopconditie op een bijzonder laag pitje. Ik woog 105 kilo en mijn sportdoel was persoonlijke records zetten op het bankdrukken.

Sterker nog, ik kwam die zomer net terug uit Australië van een 10-daags Militair Seminar over Militair Leiderschap & Personal Development, en had daar tijdens de sport sessies met mijn Luchtmobiele Collega mijn record bankdrukken neergezet op 200 kg bench press..!

Mmm, ik had op dat moment niet bepaald het lichaam voor endurance om hard en lang hard te lopen. Haha. Ik besloot dus ook om niet mee te doen met de voorrondes, omdat ik in zo’n korte tijd mijn lichaam niet kon ombouwen van Explosief Mega Sterk naar Endurance met een Enorm Uithoudingsvermogen.

Voorbereiding op de afstand van een Marathon Plus, oftewel ULTRARUN

Fast Forward naar dit jaar (2020). In juli begin ik met dagelijks hardlopen. Ik heb het licht gezien en ik heb een nieuw doel voor ogen. Mijn doel is om over 18 maanden een ULTRARUN van 160 kilometer te gaan lopen. Dus ik kan er maar beter maar zorgen dat ik een perfect fundament heb om opgewassen te zijn tegen zo’n afstand. Mijn doel: non stop de afstand afleggen van 100 Engelse Mijl (160 kilometer).

Vanaf de maand Juli (20 juli om precies te zijn), sta ik elke ochtend om 04.45 uur op, en ga ik lopen: 60 tot 120 minuten. De snelheid maakt niet uit, als ik maar die tijd volmaak. In het begin was het een beetje wandelen en joggen, en later lukte het al snel om hele stukken af te wisselen tussen stevig wandelen. joggen en hardlopen. Mijn methode noem ik JAR: Jog And Run. Vanuit militair oogpunt is dit wat je doet als je aan het speedmarsen bent: wandelen en joggen/hardlopen.

Elke week boek ik vooruitgang, en al snel lukt het om dagelijks 10 kilometer hard te lopen. Dagelijks. 10 km. Zonder blessures, zonder ongemakken. Dagelijks 10 km.

Met in het weekend: dubbele sessies, van 20 km, met uitlopers boven de 30 km.

Wekenlang train ik met mijn JAR-Methode (Jog And Run), en elke dag versterk ik mijn lichaam, elke dag kan ik iets harder, en elke week ga ik de strijd aan met records uit mijn voorgaande week.

De ene keer ging ik rennen in sportkleding, de andere keer droeg ik een rugzakje en vele malen (!) sleepte ik meerdere autobanden achter mij aan (tot wel 3 autobanden!) tijdens mijn Jog And Run! Ik werd in korte tijd fitter en fitter.

Mijn beproeving: de Marathon Plus

En ineens was het zover. Eerder dan voorzien. Mijn kwartaal planning eindigde (die liep tot 1 oktober) en ik was bezig met mijn General’s Tent (zo noem ik mijn evaluatie proces) en mijn nieuwe Future Fact Map (zo noem ik mijn kwartaal planning).

Ik wilde mijzelf beproeven op de afstand van een marathon, en eigenlijk zelfs iets er overheen, omdat het dan ‘telt’ als een ULTRARUN. Een ULTRARUN is een afstand langer dan een marathon.

In de loop van de week naar mijn beproeving, zag ik een update voorbij komen vanuit het Korps Mariniers. De poging om het wereldrecord te verbreken had groen licht gekregen; het gaat plaatsvinden op 24 oktober 2020 (ivm Corona was deze poging eerder uitgesteld).

Uit gevoel van kracht, verbondenheid en toewijding met mijn oud-collega’s en de bijzondere achterliggende boodschap achter het waarom van deze uitdaging (geld inzamelen voor kankeronderzoek; ik kende Cas vanuit mijn tijd bij de Special Forces, en ik heb zelf mijn vader aan kanker verloren) en mijn passie voor de brute uitdagingen, besloot ik de avond van tevoren om mijn eigen marathon te gaan lopen, ook met die bepakking van 18. 1kg (40-pound). De prestatie ging mij dan niet om de tijd die ik zou neerzetten, maar meer om het feit of ik het zou kunnen volbrengen…

Dat ik het ging volbrengen was voor mij zeker (opgeven is geen optie, gewoon blijven lopen en het duurt zolang als het duurt). Om mijzelf te testen, vertrok ik op het tempo van het wereld record. Het was mijn uitdaging om te kijken hoe lang ik het zou volhouden, en vanaf welke afstand of vanaf welke tijd ik het niet meer zou kunnen volhouden.

Van die informatie kon ik dan vervolgens weer leren (vanaf wanneer krijg ik het zwaar), en kon ik die kennis meenemen voor mijn vervolg trainingen, aangezien mijn einddoel straks is om die 160 kilometer non-stop te gaan lopen. Maar goed dat is een ander verhaal :) Alles hierna is geschiedenis

Alles hierna is geschiedenis

Lees verder > https://defensiefit.nl/werken-bij-defen ... fe5gdkbWdk

Ma 05 Okt 2020, 19:22
Profiel WWW
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Reageren op dit onderwerp   [ 3 berichten ]