Snuf, wat betreft Hafkamp blijft een vreemde zaak en loopt dood. Ik heb een genealogische onderzoekslijn gekozen. Zie b.v.
http://www.openarch.nl en stamboomgids.nl. In alle gevallen kom je (weer) uit bij het Nederlands Instituut Militaire Historie (NIMH). Ook
http://www.cbg.nl loopt dood.
Wat opmerkelijk is dat bij openarch.nl maar één pagina m.b.t. Hafkamp voorkomt. Bij geboorten (Nijmegen 1922) en overlijden (Den Oever/Doorn 1955) vind je niets. Je kunt die site ook op jezelf uitproberen.
Op de site van het NIMH zie je bij literatuur staan: cdt 1665-1965-61, naamlijst 1948, tulpen 459. Daar heb ik hedenmorgen met het NIMH over gebeld, maar die konden mij niet helpen en werd ik uitgenodigd om in Den Haag naar de studiezaal te komen. Aan die vermelding bij literatuur heb je bij nader inzien helemaal niets want nagenoeg dezelfde vermelding kom ik ook tegen bij andere Engelandvaarders die zijn onderscheiden met het Kruis van Verdienste, G.L. Jambroes; E.A. van der Harst; G.D. Hubbeling en A.A.M. Born. Ik wist trouwens niet dat die lui bestonden c.q. hebben bestaan.
M.b.t. Hafkamp begin ik te geloven in een soort complot theorie. Ongetwijfeld is hij bij een duikongeval om het leven gekomen, maar in 1955 was ook Nederland zich druk aan 't opwerken voor de koude oorlog. Het toenmalige marineplan was daar duidelijk over. Misschien wilde men doen geloven dat ook Nederland over kikvorsmannen beschikte. Een half jaar na de dood van Hafkamp “verdween/verongelukte” op 19 april 1956 de Engelse kikvorsman Lionel Crabb die voor MI6 werkte en onder water de romp van de Sovjetkruiser Ordzhonikidze in de haven van Portmouth wilde onderzoeken.
Dan Hafkamp weer. Even hypothetisch. Komt in 1945 terug in Nederland. Afmars KIM, voor toendertijd 3 jaar studie. Daarna snel met uitzending Indie, mariniersbrigade, kon nog net. Naam Hafkamp komt niet voor in proefschrift KOLMARNS bd Dr. D.C.L. Schoonoord over de mariniersbrigade. Ook niet in het boek van Wim Hormann De geschiedenis van de mariniersbrigade.
Dan maar eens afwachten wie op dit forum reageert.
Groet Jo